Ето няколко полезни хода от представители на три различни школи: традиционната, Валдорфска и Монтесори
Снимка: Shutterstock
Не се справяте с детето и вече сте опитвали всички възможни методи, но все с неуспех? Спокойно, има решение и на този проблем.
Този път помощта идва от учители, представители на три различни образователни школи: традиционната, Валдорфската и Монтесори. Щом те могат да се справят с групи от близо 30 деца, значи и вие можете да успеете с вашите 1, 2 или 3 малчугана.
Ето кои са техните тайни и успешни трикове, които ще ви улеснят не само да въдворите малко повече ред и контрол у дома, но и да бъдете чути от децата.
Снимка: Shutterstock
Какво да направите, ако детето не иска да подрежда играчките си
„Когато дойде време да се прибират играчките по местата им, първо привличам вниманието на децата като пляскам с ръце, а след това ги каня да подредят“, разказва Илария Виоли, учителка в обикновена детска градина в Милано.
„В нашата детска градина играчките се пренареждат по няколко пъти на ден. Но не е необходимо напомняне, защото това е вече част от установените навици. Според нашия педагогически подход денят е белязан от ритуалност, а ежедневната рутина на повтарящи се жестове не се нуждае от напомняния или упреци, при нея действието е естествено и спонтанно“, обяснява Пина Фалени от Валдорфска детска градина, също в Милано.
„Поддържането на перфектен ред на материално ниво помага да се сложи ред и във възприятията на детето. Това става като вземете една играчка от нейното място и покажете на детето как тя да бъде върната отново там. Така се предлага възможност на детето да повтори действието, а в тази възраст малките обичат да имитират и по този начин се учат. И то има избор след това да подреди само играчките по техните места. Ако наистина не иска да прави това, нужно е да го подканите и му помогнете като подредите заедно“, казва Елеонора Витруньо, учителка в Детска къща Мария Монтесори в Милано.
Децата не обичат да споделят играчките
„В такава ситуация започвам да играя с детето, опитвайки се да посреднича между него и другото дете и им предлагам размяна на играчките“, обяснява Илария Виоли от традиционната детска градина.
Колежката й Пина Фалени от Валдорфската предлага друг метод. При тях се акцентира върху понятията „изчакване“ и „утеха“, тоест ако детето търпеливо помага, ще дойде и неговият ред. В тези случаи се обяснява и призовава по-голямото да изчака, докато по-малкото приключи своята игра.
А по метода Монтесори е съвсем различно. „В нашите часове има само един екземпляр от всеки работен материал (например лепене, изрязване, шев и т.н.). Така че ако едното дете се е приближило до кутията, другото трябва да го изчака, докато първото приключи с използването на материалите в нея“, разяснява Елеонора Витруньо.
Снимка: Shutterstock
Детето не се храни правилно
Илария Виоли обяснява, че ролята на учителката в такава ситуация е решаваща, защото тя трябва да обясни правилното действие и да насърчи детето да го повтори, убеждавайки го, че така трябва. И ден след ден детето ще се научи.
Според Пина Фалени, децата трябва да знаят, че на масата е нужно да се спазват точни правила. Например „Мълчанието е злато на царската трапеза“ или след това помагат да се почисти масата. Храната не се изхвърля. „Възпитанието и зачитането на правилата са резултат от ежедневното повтаряне на правилни действия“, смята тя.
А Елеонора Витруньо обяснява: „На масата трябва да се спазват точни правила, но за да бъдат приети те, е необходимо да има пълно споделяне и съгласуваност между родителите и учителите“.
Детето е агресивно или обича да командва
Илария Виоли обяснява, че това отношение вероятно произтича от дискомфорт, който е добре да се изследва заедно с родителите. Но ако продължава да се държи провокативно към възрастните, тя просто се опитва да игнорира поведението му и то само да разбере грешката си.
„Неправилното поведение показва личен проблем на детето“, обяснява Пина Фалени. Според нея първо трябва да се разбере причината то да се държи по такъв начин и това се случва заедно с родителите.
„Съвет, който намирам за полезен е да дам на родителите възможност да установят няколко ясни, последователни и разумни правила и да ги прилагат“, обяснява пък Елеонора Витруньо.
Детето не иска да ходи на детска градина
И накрая да видим какво да правим, ако детето не иска да ходи на детска градина. Според Илария Виоли в такава ситуация майката трябва да бъде решителна, когато оставя детето в заведението, защото то веднага улавя напрежението, ако има такова.
Пина Фалени смята че „ритуалността на жестовете е от съществено значение, за да даде увереност на детето“. Но ако това не е достатъчно, тя препоръчва тръгването на градина да се отложи с една година.
Елеонора Витруньо, от друга страна, се опитва да приласкае детето и го привлече с някаква дейност, която може да му хареса.
По материали от Nostro figlio
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари